• 1400/06/21 - 13:39
  • تعداد بازدید: 41
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

بیستمین نشست تخصصی انجمن شاعران نوجوان کانون لرستان برگزارشد

با حضور اعضای انجمن های ادبی کانون لرستان، مربیان، کارشناسان و علاقه مندان به ادبیات کودک و نوجوان، نشست تخصصی انجمن شاعران نوجوان کانون لرستان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان، امروزیکشنبه 21 شهریورماه 1400  بیستمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری استان لرستان با حضور سهیلاوالیزاده مرادی کارشناس آفرینش های ادبی لرستان و سیدمحسن حسینی مربی ادبی استان برگزار شد.
دراین نشست ادبی اعضای مراکز و اعضای انجمن های خرم آباد، دورود، بروجرد و مربیان ادبی، مربیان و کارشناسان و علاقه مندان به شعر کودک و نوجوان حضور داشتند.
درابتدای این نشست تخصصی شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر در مورد شعر پرداختند.

درادامه سهیلاوالیزاده مرادی کارشناس ادبی کانون استان لرستان در مورد خیال و خیال پردازی مطالبی را بیان داشت و گفت: در گام اول برای شعر گفتن؛ تصور و برداشت ذهنی ما از محیط پیرامون و آنچه که هست به شکل آنچه که باید باشد است و این یعنی شروع خوبی برای شعر سرودن.

کارشناس ادبی کانون استان لرستان افزود: دومین گام کنش های انسانی است که ما به اشیا و پدیده ها پیوست می کنیم و شخصیت بخشیدن به اشیا، محیط و... است.

مرادی درتعریفی از شعر عنوان داشت: شعر یعنی کلامی آهنگین و یا شاید غیر آهنگین که از منظر خیال به بیان نظر و احساس شخص می پردازد. و درتعریف قدیمی شعر بیان خیال‌انگیز احساس و باید گفت که تعریف شعر در زمان معاصر و باآثار نیما یوشیج فرق کرده است.

درادامه نشست محسن حسینی گفت: بی نیروی خیال و بی تصرف خیالی در مفاهیم هستی ، نمی توان شعری سرود، زیرا کسی که اندک آشنایی با جوهر شعر داشته باشد ، می داند اگر از هر شعر مؤثر و دل انگیزی، جنبۀ خیالی آن را بگیریم، جز سخنی ساده و عادی که از زبان همه کس قابل شنیدن است، چیزی باقی نمی ماند .

حسینی در ادامه درخصوص صور خیال از جمله تشبیه، استعاره، حس آمیزی و ... در شعر با ذکر مثال هایی توضیح داد.

این شاعرکودک ونوجوان در پایان خطاب به اعضای حاضر در نشست بیان داشت: با مطالعه وتمرین شاعر بهتری خواهید شد.

گفتنی است: نشست تخصصی انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان با موضوع: داستان نویسی، هفته آینده برگزار خواهد شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت