قصه‌گویی و گوش سپردن به قصه‌ها همواره یکی از مهم‌ترین و رایجترین راههای انتقال تجربه بوده و در میان اقوام مختلف ایرانی، قصه‌ها همچون گنجینه یا میراثی گران‌بها به نسل‌های بعد منتقل شده است. در نگاه آموزشی، تربیتی و پرورشی هم می‌توان نقش برجسته‌ای برای قصه درنظر داشت چرا که بسیاری از مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را می‌توان با استفاده از قصه‌گویی ارائه کرد.

از این‌رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان پرچم‌دار قصه‌گویی در ایران با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی و تربیت مخاطب کنشگر، اقدام به تاسیس انجمن قصه‌گویی کرده است و در حوزه قصه‌گویی، قصه‌پژوهی، فعالیت‌­های قصه‌­محور، ترویج و آموزش قصه‌­گویی و نیز ساماندهی قصه‌­گویان زیرنظر معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان­ فعالیت می‌کند. انجمنی که با حضور چهره‌های شاخص حوزه به عنوان متولیان، کوشش می‌کند تا ضمن ارائه طرح ‌درس‌های مدون برای پرورش استعدادهای بالقوه، چتری برای حمایت از قصه‌گویان در 31 استان کشور باشد.

 


 

  • 1402/03/24 - 06:57
  • تعداد بازدید: 66
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دراولین کارگاه آموزش اعضای مراکز کانون لرستان:

شکل ساختاری قصه و نمایش بررسی شد

اولین کارگاه های مجازی انجمن های قصه گویی و نمایش عروسکی با حضور اعضای نوجوان و ارشد مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان سراسر استان لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان؛ اولین کارگاه های مجازی انجمن های قصه گویی و نمایش عروسکی با حضور اعضای نوجوان و ارشد مراکز کانون سراسر استان همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
در این کارگاه ها اعضای مراکز کانون پرورش فکری خرم آباد به صورت حضوری و اعضای علاقمند به قصه گویی و نمایش عروسکی در سایر مراکز به صورت مجازی از طریق اتاق کنفرانس جلسات اداره کل کانون لرستان شرکت داشتند .
کارگاه های تخصصی قصه گویی و نمایش عروسکی با تدریس گلشن حسنوند مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره 3 خرم آباد و مربی قصه گویی بین المللی و کارگردان تئاتر، قرار است ماهی یک بار برگزار شود.
دراین کارگاه ها اعضای نوجوان و ارشد مراکز سراسر استان لرستان  در کارگاه قصه گویی با موضوع: « انتخاب قصه و ویژگی های لازم برای انتخاب قصه» و در کارگاه نمایش عروسکی باموضوع: « تعریف نمایش، نمایشنامه و تفاوت آن با داستان و قصه به لحاظ شکل ساختاری» بیشتر آشنا شدند.

شکل ساختاری قصه و نمایش بررسی شد


براساس این گزارش: در ابتدای کارگاه قصه گویی تعاریفی از قصه و قصه گویی و پیشینه توسط حسنوند بیان و مباحثی در خصوص انتخاب قصه و ویژگی های لازم برای انتخاب قصه مطرح شد و پس از آن اعضای شرکت کننده هرکدام قصه ای را انتخاب کردند که توسط مدرس کارگاه به صورت عملی و تئوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در خروجی این کارگاه، ویژگی های یک انتخاب درست از تمرین و توضیحات اعضا استخراج شد .
دربخش بعدی مدرس این کارگاه آموزشی تعاریفی از نمایشنامه و نمایش عروسکی مطرح کرد و به تفاوت آن با داستان و قصه به لحاظ شکل ساختاری پرداخت.
گلشن حسنوند چند تمرین عملی برای نوشتن متن نمایشنامه با تکیه بر دستور صحنه و دیالوگ نویسی ارائه داد و نکاتی که در نوشتن آنها که می بایست رعایت شود را تشریح کرد. ‌
در ادامه برای درک بهتر مفاهیم نمایش و دیالوگ های یک کار صحنه ای و عروسکی به صورت عملی نمونه هایی از سوی مدرس کارگاه به اجرا درآمد.
این کارگاه آموزشی با طرح سوالاتی از طرف اعضا و پاسخ از طرف مدرس کارگاه به پایان رسید.

شکل ساختاری قصه و نمایش بررسی شد

شکل ساختاری قصه و نمایش بررسی شد

شکل ساختاری قصه و نمایش بررسی شد

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت