بسیاری از پژوهشگران حوزه تئاتر کودک و نوجوان معتقدند که «نمایش» میتواند در رشد فکری و خلاقیتهای ذهنی این گروه تأثیر بسزایی داشته باشد. پاسخگویی به نیازهای فکری و روحی کودک و نوجوان از طریق تئاتر ویژه سنی او، مسیر پرورش و رشد قوای فکریاش را به سمتوسوی درست و صحیح هدایت میکند.

نمایش در کانون اگرچه ریشه ای طولانی دارد اما در حوزهی کار با نوجوان، صرفا به نمایش عروسکی و نمایش خلاق محدود بوده است. از همین رو نخستین انجمن هنرهای نمایشی کانون در حوزه نمایش صحنه‌ای، نمایش تئاتر عروسکی، تئاتر خلاق و عروسک‌های غول پیکر با هدف شناخت، رشد و پرورش نوجوانان مستعد و حمایت از تولیدات آنها در سال 98 تاسیس شد. 


 

  • 1402/03/24 - 06:57
  • تعداد بازدید: 63
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دراولین کارگاه آموزش اعضای مراکز کانون لرستان:

شکل ساختاری قصه و نمایش بررسی شد

اولین کارگاه های مجازی انجمن های قصه گویی و نمایش عروسکی با حضور اعضای نوجوان و ارشد مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان سراسر استان لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان؛ اولین کارگاه های مجازی انجمن های قصه گویی و نمایش عروسکی با حضور اعضای نوجوان و ارشد مراکز کانون سراسر استان همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
در این کارگاه ها اعضای مراکز کانون پرورش فکری خرم آباد به صورت حضوری و اعضای علاقمند به قصه گویی و نمایش عروسکی در سایر مراکز به صورت مجازی از طریق اتاق کنفرانس جلسات اداره کل کانون لرستان شرکت داشتند .
کارگاه های تخصصی قصه گویی و نمایش عروسکی با تدریس گلشن حسنوند مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره 3 خرم آباد و مربی قصه گویی بین المللی و کارگردان تئاتر، قرار است ماهی یک بار برگزار شود.
دراین کارگاه ها اعضای نوجوان و ارشد مراکز سراسر استان لرستان  در کارگاه قصه گویی با موضوع: « انتخاب قصه و ویژگی های لازم برای انتخاب قصه» و در کارگاه نمایش عروسکی باموضوع: « تعریف نمایش، نمایشنامه و تفاوت آن با داستان و قصه به لحاظ شکل ساختاری» بیشتر آشنا شدند.

شکل ساختاری قصه و نمایش بررسی شد


براساس این گزارش: در ابتدای کارگاه قصه گویی تعاریفی از قصه و قصه گویی و پیشینه توسط حسنوند بیان و مباحثی در خصوص انتخاب قصه و ویژگی های لازم برای انتخاب قصه مطرح شد و پس از آن اعضای شرکت کننده هرکدام قصه ای را انتخاب کردند که توسط مدرس کارگاه به صورت عملی و تئوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در خروجی این کارگاه، ویژگی های یک انتخاب درست از تمرین و توضیحات اعضا استخراج شد .
دربخش بعدی مدرس این کارگاه آموزشی تعاریفی از نمایشنامه و نمایش عروسکی مطرح کرد و به تفاوت آن با داستان و قصه به لحاظ شکل ساختاری پرداخت.
گلشن حسنوند چند تمرین عملی برای نوشتن متن نمایشنامه با تکیه بر دستور صحنه و دیالوگ نویسی ارائه داد و نکاتی که در نوشتن آنها که می بایست رعایت شود را تشریح کرد. ‌
در ادامه برای درک بهتر مفاهیم نمایش و دیالوگ های یک کار صحنه ای و عروسکی به صورت عملی نمونه هایی از سوی مدرس کارگاه به اجرا درآمد.
این کارگاه آموزشی با طرح سوالاتی از طرف اعضا و پاسخ از طرف مدرس کارگاه به پایان رسید.

شکل ساختاری قصه و نمایش بررسی شد

شکل ساختاری قصه و نمایش بررسی شد

شکل ساختاری قصه و نمایش بررسی شد

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت